Tijdens de bewonersavond over de ontwikkeling van de openbare ruimte bij winkelcentrum Ridderhof in Alphen aan den Rijn op 18-09-2023 zijn door aanwezigen diverse vragen gesteld. Deze vragen hebben wij onderstaand gebundeld en beantwoord.
Nee, er zijn geen parkeerplekken voor auto’s met aanhanger. Op het Carmenplein zijn er straks parkeerplaatsen die tegen elkaar aan liggen, die kunnen dan eventueel gebruikt worden om met een aanhangwagen te parkeren. Echter, volgens de APV (algemene plaatselijke verordening) mogen aanhangwagens niet in het openbaar gebied gestald worden.
Bij de inritten komen geen drempels. Drempels worden in het definitief ontwerp op een aantal plekken wel geplaatst om de snelheid te remmen. Zodra hier een tekening van is kunnen we deze publiceren.
De Mozartsingel en Chopinsingel wijzigen niet.
In het huidige ontwerp zijn er geen laadpalen opgenomen. Dit is wel mogelijk op basis van aanvraag. Kijk op: https://www.alphenaandenrijn.nl/Vergunningen_en_toestemming/Vergunningen_openbare_weg/Openbare_laadpaal_aanvragen voor de meest recente informatie over laadpalen.
De Troubadourweg wijzigt niet. Er komen dus geen aanpassingen.
De Troubadourweg wijzigt niet. Er komen dus geen aanpassingen.
Ja. Er komt een nieuwe personenlift en een aparte goederenlift. De plek van de personenlift is aan het nieuwe binnenplein, waar ook een tweede paar rolpaden wordt toegevoegd. Hiermee zijn beide binnenpleinen toegankelijk via rolpaden van/naar de parkeergarage. Dat zou er voor moeten zorgen dat de druk op de lift lager is dan in de oude situatie. Daarnaast zal de bedrijfszekerheid van de nieuwe liften en rolpaden groter zijn. Bij eventuele storing van de personenlift kan dan de goederenlift worden gebruikt. Daarnaast is men aan het onderzoeken of het haalbaar is om aan de noordzijde eventueel toch een ‘hulplift’ toe te voegen.
Het eindbeeld is nu nog niet helemaal zichtbaar gezien de bouwactiviteiten maar volgens planning zijn de nieuwe personenlift en de nieuwe rolpaden over enkele maanden gereed (eind april / begin mei). De eigenaren zullen goed bekijken of het allemaal gaat werken zoals is bedacht. Tot die tijd is het soms nog een beetje behelpen.
We hebben 3 toegangen tot het gebied: de voormalige ingang van de parkeergarage bij het tankstation (vanaf de Troubadourweg), het Aïdaplein (vanaf de Troubadourweg) en het Carmenplein (vanaf Mozartsingel). De garage is bereikbaar via de nieuwe doorgangen vanaf het Carmenplein en Aïdaplein, daardoor verdeelt het verkeer zich over alle toegangen. Daarnaast loopt er een onderzoek naar de wenselijkheid en de haalbaarheid van een eventuele extra toegang vanaf de Bruins Slotsingel, maar hierover is nu nog niets te zeggen.
Er komen drempels of versmallingen bij de ingang van de garage om de snelheid te verminderen en het uitzicht te verbeteren.
De loopbrug is verwijderd en vanuit het winkelcentrum is een vluchttrap gemaakt. Verder vinden er geen wijzigingen plaats rondom de Aïdaflat.
Ja. In het gehele gebied is zoveel mogelijk ruimte voor groen gemaakt.
Er worden extra bomen aangeplant in het gebied.
Voorlopig wel. Bij ontwikkeling van de woontoren kan die situatie eventueel nog veranderen, maar daarover is nog niets te zeggen. Daarnaast loopt er een onderzoek naar de wenselijkheid en de haalbarheid van een eventuele extra toegang vanaf de Bruins Slotsingel.
Na het verwijderen van de hekken komt er tijdelijk meer toezicht. De garage wordt een stuk overzichtelijker en lichter en er zijn in de nieuwe situatie minder donkere hoekjes. Bovendien worden hiermee de drie parkeervelden (Carmenplein, de parkeergarage en het Aïdaplein) met elkaar verbonden waardoor het feitelijk één parkeergebied wordt dat beter bereikbaar en sociaal veiliger is.
De voorgestelde oplossing is veiliger dan de huidige situatie want dan kunnen de vrachtwagens recht achteruit steken en hoeven ze dus niet meer achteruit een bocht te draaien. In de uitwerking wordt gekeken hoe de veiligheid verder te vergroten is.
Dat is juist geconstateerd. De huidige locatie van de ondergrondse afvalcontainers is op de tekening aangepast.
De Troubadourweg wijzigt niet. Er komen dus geen aanpassingen.
Nee. Er is geen wettelijk minimum voor de afstand tussen een laad-/loslocatie en woningen. Wel zijn er voorschriften voor het maximaal toegestane geluidsniveau in de avond- en nachtperiode. Zie daarvoor: https://www.infomil.nl/onderwerpen/geluid/regelgeving/activiteitenbesluit/beschermingsniveau-0/vragen-antwoorden/faq-geluid/amvb-bedrijven/.
Bovendien mag tussen 23.00 uur en 07.00 uur volgens de APV (Algemene plaatselijke verordening) niet gelost worden.